söndag 30 juni 2013

Dessa envisa sköterskor...

Ibland kan man undra om vissa tror att man ligger på sjukhus för att man är lat och bekväm.
Allt började igår när en sjuksköterska kommenterade: "du borde ju vara ute och springa i korridoren, du är ju inte gammal, 85:a som jag... du ska gå minst två varv i korridoren..."
Jag låg några minuter och försökte hantera denna dumma kommentar och funderade på vad jag kunde göra för att slippa henne som sällskap på promenaden, jag kände mig inte okej att gå själv än...
Tillslut ringde jag på klockan och hoppades på att det inte skulle vara hon... Det var det inte, det var en av de bästa istället... Dum som jag är försöker jag ju ändå gå dessa två varv.. kommer nästan ett och ett halvt sen går jag in till mig och jag känner hur ont jag har och vet direkt att jag har gjort bort mig och gått för långt... *suck*
Jag försöker att balansera morfinet mot att magen inte ska stanna och vill inte ta för mycket, men tog iaf upp disskussionen om hurvida jag skulle ta en morfintablett eller inte. Givetvis var det samma sköterska igen och hon förstod inte disskussionen utan sa att du får en... och jag tog den, men funderade genast på om det var dumt... Vilket fall så stannade inte magen, men inte hjälpte morfinet heller så tillslut somnade jag av ren utmattning. Innan det var läggdags så skulle jag dock ha dropp, men den gamla nålen hade sutit för länge så en ny skulle sättas. Samma sköterska igen och jag är ganska bestämd på var jag vill ha mina nålar och inte. Därför vägrar jag henne att sätta i armvecket och som om hon bara vill jävlas så sätter hon den i handleden trots att jag säger att det aldrig funkar. Jag gav iaf upp och nålen blev satt och droppet gick in under natten mot viss smärta, men nu när det skulle sättas nytt dropp så fick en annan sköterska sätta en ny nål och när jag berättade hur läget låg så bad hon nästan om ursäkt för att vissa sköterskor inte lyssnar. Patienten känner ju oftast sin kropp bäst. Hon satte nålen där jag önskade den... utan problem.

Förutom att kisseriet inte vill fungera så att jag kan slippa cystofixen så går det framåt och imorgon får jag nog börja sköta stomin själv. Jag försöker att vara uppe och gå, men går korta svängar och flera om dagen istället. Jag har varit och duschat och imorgon tänkte jag börja använda egna kläder för att känna mig "frisk".

Jag är glad att jag har min dator iaf, annars skulle jag nog bli knäpp här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar